Heeej allihopa!💋

Imorse kollade jag och Matte på en intressant dokument om lysande djur och växter.☀️När vi kollat klart på dokumenten bestämde jag mig för att ta reda på lite mer om dethär med lysande djur. Dethär hittade jag på alltomvetenskap.se med en vacker bild, också. Dethär med biofluorescens var ju intressant!🤔Vad tycker ni? ~Pärlenos💎😘

// För människan kan många av havens fiskar verka i det närmaste osynliga där de simmar runt i kamouflagefärger och smälter in i omgivningen. Fast nu visar en studie publicerad i PLOS One att det är rena neondiscot bland många av fiskarna där nere. Genom att sätta gult filter på kamerorna, som stänger ute blått ljus och liknar det gula intraokulära filter som vissa fiskar har, visade sig en helt ny värld. 180 arter fiskar som använder sig av biofluorescens, absorberar blått ljus och sänder ut det som grönt, rött och orange, kunde dokumenteras.

Jag läste att effekten kallas för biofluoresecens. Det var något ämne som blandas med fiskarnas celler och så börjar vissa delar på fiskarna att lysa. Tjejfiskarna brukar tydligen använda sin lyseffekt till att locka på pojkfiskarna, och andra vägen. Vissa arter brukar också använda metoden till att locka till sig byten, medan vissa smådjur brukar använda effekten till att signalera till rovfiskarna att de inte är ätbara. Läs mer på alltomvetenskap.se om du vill veta mer!

~Pärlenos🦄💅🏻

Min Instagram: @parlenos4ever